Information om COVID-19

Tirsdag den 17. marts 2020
Sidst opdateret torsdag den 6. august 2020

 

Vores land, vores vaner, vores hverdag har ændret sig efter COVID-19 kom til  Danmark.

Her i SOS VIKAR følger vi udviklingen og myndighedernes retningslinjer. Vi er kontinuerligt i dialog med vores kunder, så vi kender jeres aktuelle behov og ved hvordan situationen er hos jer. Vi følger også udviklingen nøje i vores egen vagtdækning, så vi konstant kan være agile og hjælpe hvor behovet er.

For at synliggøre for dig som kunde, hvad vi oplyser vores vikarer om, har vi samlet de svar vi giver på de oftest stillede spørgsmål.

Oftest stillede spørgsmål

Herunder har vores kvalitetsdirektør og sygeplejerske, Lene Hansen, besvaret nogle af de spørgsmål, som vi har fået fra vores vikarer via telefon og mail.

Hvordan er jeg stillet?

Som vikar er du timelønnet. Der gælder altså nogle andre vilkår for dig, end der gør hvis du f.eks. er i en fast ansættelse. Viser du symptomer på smitte, vil du ikke være i stand til at tage vagter. Derfor vil du ikke være berettiget til løn.
Er du syg med COVID-19, gælder reglerne for almindelig sygdom, og du skal melde det til administrationen i SOS VIKAR på tlf. 55 77 82 08 (tryk 2). Administrationen vil indberette din sygdom til kommunen, som herefter vil komme med en afgørelse.

Skal vi selv sørge for værnemidler?

Ja, det er arbejdsgiver (i dette tilfælde dig som kunde) der skal sikre, at vikarerne er klædt ordentligt på til at varetager de nødvendige opgaver.
SOS VIKAR hjælper naturligvis gerne.

Kan jeg blive sendt hjem fra en vagt pga. COVID-19 mistanke?

Ja, det kan du.
Vores kunder er i deres fulde ret til at sende dig hjem, hvis du viser lette symptomer på COVID-19, for at undgå mulig smitte blandt borgere og deres eget personale.
Du kan også blive hjemsendt, hvis arbejdsgiver (kunden) finder det nødvendigt grundet anden sundhedsfaglig vurdering i relation til begrænsning af COVID-19.

Hvem kan sende mig i karantæne?

Som det er lige nu, den 6/8-20, bliver du ikke som sådan sat i karantæne. Det er op til dig selv at vurdere om du er sund og rask, og viser du de mindste symptomer, bør du blive hjemme for at undgå smitte.

Får jeg løn, hvis jeg bliver sendt hjem fra en vagt pga. COVID-19 mistanke?

Det er op til det enkelte arbejdssted, om de vælger at sende dig hjem. Hvis du bliver sendt hjem fra en vagt, er det vigtigt at du kontakter bookingen i SOS VIKAR på tlf. 55 77 82 08 (tryk 1), så vi kan vejlede dig ift. aflønningen af den konkrete vagt.

Jeg er i tvivl, om jeg er syg eller har symptomer. Hvad gør jeg?

Kontakt den Myndighedsfælles Hotline på tlf. 70 20 02 33. De har altid den nyeste viden, og er derfor de bedste til at rådgive dig.
Det er dit ansvar, som vikar, at tage hensyn og ikke møde på arbejde, hvis du har de mindste symptomer. Dette anbefales af Sundhedsstyrelsen.
Du skal også vide, om du er særlig udsat. For det kan medføre, at du skal tage andre forholdsregler i din arbejdsdag. Læs mere om risiko-grupper her.

Har du yderligere spørgsmål?

Information, retningslinjer og forholdsregler holdes opdateret og kan læses nærmere på www.sst.dk og www.coronasmitte.dk

Spørgsmål til COVID-19, symptomer m.m. skal gå til:
Den Myndighedsfælles Hotline på tlf. 70 20 02 33

Spørgsmål til vagter, hjemsendelse eller andet skal gå til:
SOS VIKAR på tlf. 55 77 82 08 – telefonerne er åbne alle dage, året rundt mellem kl. 6 og 24.

Spørgsmål til SOS VIKARs corona-strategi og andre forhold skal gå til:
Kvalitetsdirektør og sygeplejerske, Lene Hansen, på mail lh@sosvikar.dk eller tlf. 27 63 59 35