Spørgsmål & Svar

Vi ønsker at klæde dig bedst muligt på til at gå trygt på arbejde. For når du har trygge rammer, kan du yde den bedste omsorg for de borgere i samfundet, som har allermest brug for netop dig.

TIP! Vil du vide mere om din løn og de vilkår, der gælder for dig, når du tager vagter for SOS VIKAR A/S, så klik HER.

Spørgsmål & Svar

Vi ønsker at klæde dig bedst muligt på til at gå trygt på arbejde. For når du har trygge rammer, kan du yde den bedste omsorg for de borgere i samfundet, som har allermest brug for netop dig.

TIP! Vil du vide mere om din løn og de vilkår, der gælder for dig, når du tager vagter for SOS VIKAR A/S, så klik HER.

Ny SOS vikar? Bliv klar til din første vagt

Skal du afsted på din første vagt?  Her er 7 gode råd, til at blive en succes fra første vagt.

 

  • Læs den information du har fået om kunden i den mail vi har sendt, så du er ”klædt på” til vagten.
  • Kør hjemmefra i god tid:
    • Vores kunder værdsætter fremmøde til aftalt tid.
    • Nogle kunder ønsker at du møder omklædt til vagtstart.
    • Det er heller ikke alle steder, hvor der er parkering i nærheden.
  • Mød op med indstillingen ” Hvad kan jeg hjælpe jer med i dag?”
  • Vær nysgerrig og proaktiv i dit arbejde.
  • Bliver du mod al forventning forsinket eller oplever andre udfordringer på vej til vagten, så ring til os med det samme, så vi kan orientere kunden.
  • Efter din vagt skal du godkende vagten i vikar-app’en eller på dit vikar-login på hjemmesiden. Det er vigtigt i forhold til din lønudbetaling.
  • Er du bestilt til at køre i egen bil, så skal du udfylde kørselsskema – find det her.

Sygdom og barsel som vikar i SOS VIKAR A/S

Vi forsøger at besvare nogle af de oftest stillede spørgsmål vedrørende sygemelding, arbejdsskader, sygedagpenge og barsel som vikar.

Generelt om sygdom og barsel som vikar jf. overenskomsterne

Der står ikke noget om sygdom i DSR eller FOAs vikaroverenskomster, og i SLs overenskomst står der blot at SOS VIKAR A/S, er forpligtet til at behandle mænd og kvinder lige.

Derfor vil vi gerne lige ridse op, hvad du kan og skal gøre ved sygdom eller graviditet/barsel.

Hvad gør jeg, hvis jeg bliver syg?

Sandsynligheden for at blive syg, er selvfølgelig til stede uanset hvor man befinder sig. I SOS VIKAR A/S forsøger vi dog at nedbringe antallet af sygedage blandt vores vikarer, men hvis tilfældet er ude og du er nød til at sygemelde dig på en vagt, skal du STRAKS ringe til bookingen på tlf. 55 77 82 08 (tryk 1 for Booking).
Bookerne vil derefter tage dig af din vagt, og tage en snak med dig om kommende vagter, hvis du har vagter i nærmeste fremtid.

Kan jeg sygemelde mig i en SMS eller på mail?

Nej. Hvis du er syg, skal du ALTID ringe ind til en af bookerne på telefon 55 77 82 08 (tryk 1 for Bookingen).
Vi gør det på den måde, fordi vi gerne vil være helt sikre på, at din sygemelding kommer frem til os hurtigst muligt, så vi kan nå at finde en anden vikar til din vagt. På den måde kan vi også yde den rette omsorg for dig i telefonen.

Kan jeg få sygedagpenge?

Du kan være berettiget til sygedagpenge, når du sygemelder dig fra en vagt, men det er ikke noget bookingen håndterer. Derfor skal du viderestilles eller selv ringe til administrationen efter du har sygemeldt dig i bookingen.
Administrationen skal blot vide, hvornår du har første sygedag (og eventuelt sidste sygedag), og så vil der blive lavet en indberetning til din bopælskommune. Det er dem som tager stilling til hvorvidt du er berettiget til sygedagpenge eller ej, og om det er SOS VIKAR A/S eller kommunen der udbetaler dem, hvis du er berettiget.

Det er VIGTIGT, at du som vikar ringer senest inden for 14 dage efter første sygedag, for at vi kan lave en indberetning til kommunen.

Det er ligeledes VIGTIGT, at du raskmelder dig overfor kommunen ved endt sygdom, såfremt der er lavet en indberetning på perioden.

Jeg har været ude for en arbejdsskade. Hvad gør jeg?

Hvis du har været ude for en arbejdsskade, kan du også være berettiget til sygedagpenge. Det er derfor vigtigt, at du giver administrationen besked på mail sos@sosvikar.dk eller tlf. 55 77 82 08 (tryk 2 for Administration).

Administrationen skal kende din første sygedag (og eventuelt sidste sygedag), samt dato for anmeldelse af skaden til kunden og hvem skaden er anmeldt til.
OBS! Vi kan altså først lave en indberetning, når kunden (hvor skaden er sket) har fået besked om hændelsen, og der hos kunden er udarbejdet en skadesanmeldelse. Det er dit ansvar at lave en skadesanmeldelse hos kunden.

Hvad gør jeg, hvis jeg skal på barsel?

Du kan være berettiget til dagpenge når du er sygemeldt med graviditetsbetinget sygdom eller skal på barsel. Du skal derfor give administrationen besked enten via mail sos@sosvikar.dk eller tlf. 55 77 82 08 (tryk 2 for Administration).

Graviditetsbetinget sygdom: Vi skal kende din forventede terminsdato samt første sygedag.
Barsel
: Vi skal kende din forventede terminsdato samt dato for påbegyndt barsel (som tidligst kan være 4 uger før forventet terminsdato).

Herefter laves en indberetning til din bopælskommune på samme vis som ved almindelig sygdom. Det er altså kommunen, der kommer med en afgørelse.

Ny SOS vikar? Bliv klar til din første vagt

Skal du afsted på din første vagt?  Her er 7 gode råd, til at blive en succes fra første vagt.
  • Læs den information du har fået om kunden i den mail vi har sendt, så du er ”klædt på” til vagten.
  • Kør hjemmefra i god tid:
    • Vores kunder værdsætter fremmøde til aftalt tid.
    • Nogle kunder ønsker at du møder omklædt til vagtstart.
    • Det er heller ikke alle steder, hvor der er parkering i nærheden.
  • Mød op med indstillingen ” Hvad kan jeg hjælpe jer med i dag?”
  • Vær nysgerrig og proaktiv i dit arbejde.
  • Bliver du mod al forventning forsinket eller oplever andre udfordringer på vej til vagten, så ring til os med det samme, så vi kan orientere kunden.
  • Efter din vagt skal du godkende vagten i vikar-app’en eller på dit vikar-login på hjemmesiden. Det er vigtigt i forhold til din lønudbetaling.
  • Er du bestilt til at køre i egen bil, så skal du udfylde kørselsskema – find det her.

Sygdom og barsel som vikar i SOS VIKAR A/S

Vi forsøger at besvare nogle af de oftest stillede spørgsmål vedrørende sygemelding, arbejdsskader, sygedagpenge og barsel som vikar.

Generelt om sygdom og barsel som vikar jf. overenskomsterne

Der står ikke noget om sygdom i DSR eller FOAs vikaroverenskomster, og i SLs overenskomst står der blot at SOS VIKAR A/S, er forpligtet til at behandle mænd og kvinder lige.

Derfor vil vi gerne lige ridse op, hvad du kan og skal gøre ved sygdom eller graviditet/barsel.

Hvad gør jeg, hvis jeg bliver syg?

Sandsynligheden for at blive syg, er selvfølgelig til stede uanset hvor man befinder sig. I SOS VIKAR A/S forsøger vi dog at nedbringe antallet af sygedage blandt vores vikarer, men hvis tilfældet er ude og du er nød til at sygemelde dig på en vagt, skal du STRAKS ringe til bookingen på tlf. 55 77 82 08 (tryk 1 for Booking).
Bookerne vil derefter tage dig af din vagt, og tage en snak med dig om kommende vagter, hvis du har vagter i nærmeste fremtid.

Kan jeg sygemelde mig i en SMS eller på mail?

Nej. Hvis du er syg, skal du ALTID ringe ind til en af bookerne på telefon 55 77 82 08 (tryk 1 for Bookingen).
Vi gør det på den måde, fordi vi gerne vil være helt sikre på, at din sygemelding kommer frem til os hurtigst muligt, så vi kan nå at finde en anden vikar til din vagt. På den måde kan vi også yde den rette omsorg for dig i telefonen.

Kan jeg få sygedagpenge?

Du kan være berettiget til sygedagpenge, når du sygemelder dig fra en vagt, men det er ikke noget bookingen håndterer. Derfor skal du viderestilles eller selv ringe til administrationen efter du har sygemeldt dig i bookingen.
Administrationen skal blot vide, hvornår du har første sygedag (og eventuelt sidste sygedag), og så vil der blive lavet en indberetning til din bopælskommune. Det er dem som tager stilling til hvorvidt du er berettiget til sygedagpenge eller ej, og om det er SOS VIKAR A/S eller kommunen der udbetaler dem, hvis du er berettiget.

Det er VIGTIGT, at du som vikar ringer senest inden for 14 dage efter første sygedag, for at vi kan lave en indberetning til kommunen.

Det er ligeledes VIGTIGT, at du raskmelder dig overfor kommunen ved endt sygdom, såfremt der er lavet en indberetning på perioden.

Jeg har været ude for en arbejdsskade. Hvad gør jeg?

Hvis du har været ude for en arbejdsskade, kan du også være berettiget til sygedagpenge. Det er derfor vigtigt, at du giver administrationen besked på mail sos@sosvikar.dk eller tlf. 55 77 82 08 (tryk 2 for Administration).

Administrationen skal kende din første sygedag (og eventuelt sidste sygedag), samt dato for anmeldelse af skaden til kunden og hvem skaden er anmeldt til.
OBS! Vi kan altså først lave en indberetning, når kunden (hvor skaden er sket) har fået besked om hændelsen, og der hos kunden er udarbejdet en skadesanmeldelse. Det er dit ansvar at lave en skadesanmeldelse hos kunden.

Hvad gør jeg, hvis jeg skal på barsel?

Du kan være berettiget til dagpenge når du er sygemeldt med graviditetsbetinget sygdom eller skal på barsel. Du skal derfor give administrationen besked enten via mail sos@sosvikar.dk eller tlf. 55 77 82 08 (tryk 2 for Administration).

Graviditetsbetinget sygdom: Vi skal kende din forventede terminsdato samt første sygedag.
Barsel
: Vi skal kende din forventede terminsdato samt dato for påbegyndt barsel (som tidligst kan være 4 uger før forventet terminsdato).

Herefter laves en indberetning til din bopælskommune på samme vis som ved almindelig sygdom. Det er altså kommunen, der kommer med en afgørelse.

Ferielov, forsikring, ansvar ved bøder og anden nyttig information

Som SOS vikar er der mange nyttige informationer, og det kan være svært at huske det hele. Vi hjælper dig med mere relevant information herunder.

Den nye ferielov - Værd at vide

I 2019 introduceres en ny ferielov stille og roligt i Danmark, men træder først endeligt i kraft den 1. september 2020.

Den foretager ændringer på flere områder; bl.a. optjeningsperiode, afholdelsesperiode og reglerne for hvornår du kan afholde din optjente ferie m.m.
Derfor kan det være en god idé at sætte sig ind i den ferielov, selvom det kan være svært og tungt at læse om.
Vi i SOS VIKAR ved selvfølgelig lidt om den nye ferielov, men vi henviser primært til større instanser, som er eksperter på området. Nedenfor har vi to links, som er simple og overskuelige at læse.

Regeringen beskriver den nye ferielov, og har lavet en video, som beskriver den nye ferielovs betydning.

På borger.dk beskriver de også den nye ferielov og de ting, som er væsentlige at vide. Her er også både præsentationsvideoer og eksempler på afholdelse af ferie m.m.

Bemærk! Det der er kilde til flest spørgsmål, er indefrysningsperioden. Den gælder for alle, og er bestemt af regeringen under Lars Løkke Rasmussen.
Det betyder at de feriepenge, som du har optjent i perioden 01. september 2019 t.o.m. 31. august 2020, bliver indefrosset i en fond og udbetalt, når du går på pension.
Herefter overgår vi til ‘samtidighedsferie’, hvor de feriepenge du optjener i september 2020, kan du få udbetalt allerede i oktober 2020 og så fremdeles. Det er derfor vigtigt, at vi får vores indre Joachim von And frem, og sparer lidt feriepenge sammen til at kunne holde en længere ferie.
Alt dette kan du læse mere om i de to førnævnte links.

Hvordan er jeg forsikret på en vagt?

Ved du hvilke regler og forsikringer, der gælder, hvis der sker noget mens du er på vagt? Vi mener det er godt at vide, så du kan være forberedt. Hvad end der sker noget på ens egen person, sin bil eller andre personlige ejendele.

Hvad hvis der sker mig noget, mens jeg er på arbejde?

Når du er på arbejde hos en kunde, er du dækket af kundens lovpligtige arbejdsskadeforsikring.

Hvis uheldet er ude, og du kommer til skade mens du er på arbejde, skal du sørge for at få udarbejdet en skadesanmeldelse hos kunden. Er du sygemeldt i en periode pga. skaden, kan SOS VIKAR A/S lave en indberetning til kommunen med henblik på, at du kan få sygedagpenge for perioden. Du skal derfor give SOS VIKAR besked. Se hvilke oplysninger vi skal bruge ved sygdom pga. arbejdsskade og hvem du skal kontakte.

Det er vigtigt, at der bliver udarbejdet en skadesanmeldelse, hvis der skulle opstå gener/følgeskader på et senere tidspunkt.

Hvad hvis der sker noget med min bil på en vagt?

Stiller du egen bil til rådighed på vagten, og har en udekørende vagt, hvori der sker en skade på din bil, eller du laver en skade på en andens bil, er det din egen bilforsikring, som skal dække.

Hvis der sker din bil noget på vej til arbejde fra din bopæl, eller fra arbejdet til din bopæl, er det også din egen forsikring, der dækker eventuelle skader.

Hvad sker der, hvis jeg kommer til at ødelægge noget på en vagt?

Hvis du f.eks. kommer til at ødelægge en vase hos en borger, er det kundens (altså kommunens) forsikring, der skal dække dette.

Husk altid at være ærlig overfor kunden – det kommer man længst med 😊

Hvornår har jeg ret til frokost og pauser på min vagt?

Arbejdsmiljøloven giver dig ret til at holde en pause, hvis din arbejdstid er længere end 6 timer. Pausen skal være lang nok til, at du kan få koblet ordentligt fra – det er typisk en halv time, hvor du har tid og ro til at spise.

Det er dit eget ansvar at afholde frokosten. Er der travlt på arbejdet, og du ikke kan nå både at holde frokost og løse opgaverne, kontakter du det faste personale eller en leder på stedet, og forhører om du skal blive på vagten til opgaverne er udført (og derved oparbejde overarbejde), eller om du skal overlevere opgaverne til anden kollega.
Skulle der mod forventning opstå konflikter omkring dette, kontakt da altid SOS VIKAR A/S på tlf. 55 77 82 08 og lad os løse eventuelle problemer.

Hvad gør jeg, hvis jeg får en fartbøde eller parkeringsbøde, mens jeg er på vagt?

Det er altid DIT ansvar at køre efter færdselsreglerne og parkere efter de gældende regler.

Er du på en udekørende vagt i en kommunebil, vil bøden typisk blive sendt til kommunen. Kunden videresender og kontakter SOS VIKAR A/S med henblik på at få bekræftet identifikationen af føreren. Vi vil herefter kontakte dig, og gøre dig opmærksom på at vi har modtaget bøden. Vi videresender bøden til dig, og det er så, dit ansvar at få den betalt hurtigst muligt, inden der kommer yderligere gebyr på. Vi beder om bekræftelse på betaling (kvittering eller lignende), og giver derefter kunden besked om, at den er betalt, og sagen er således ude af verdenen.

Det er DIT ansvar, hvis du ønsker at anke udstedelsen og dermed tage sagen for retten, og det er samtidig DIT ansvar at informere SOS VIKAR A/S herom, så vi kan underrette kunden.

Har du spørgsmål er du naturligvis mere end velkommen til at kontakte SOS VIKAR A/S på tlf. 55 77 82 08 (tryk 2 for Administration).

Borger.dk - Feriepenge, straffeattest og børneattest

www.borger.dk finder du alverdens hjælp til selvhjælp. Vi har udpeget de emner, som er relevante for dig som vikar, og kan finde hjælp til på deres hjemmeside.
OBS! Du skal bruge dit NemID, hvis du skal logge ind på hjemmesiden, men kan godt finde generel information uden login.

Søg feriepenge

Du bestiller dine feriepenge på hjemmesiden. Log på med dit NemID, og følg vejledningen.

Anmod om straffeattest

Al tilknytning til SOS VIKAR A/S kræver en original og ren straffeattest, for at du kan blive tilbudt og booket på vagter.

Når du bliver tilknyttet SOS VIKAR A/S har vi allerede modtaget en gyldig straffeattest ved ansøgningen (som max. har været 30 dage gammel ved modtagelse).

SOS VIKAR A/S anmoder om din nye straffeattest hvert 2. år, for at have en opdateret udgave.

Når det er tid, til at din straffeattest skal indhentes igen, vil du modtage en anmodning om samtykke til indhentelse af straffeattest i din e-Boks. Det er vigtigt, at du giver dette samtykke, så vi kan indhente straffeattesten. Uden en ”gyldig” straffeattest vil du ikke kunne få vagter.

Anmod om børneattest

Hvis du i din tilknytning hos SOS VIKAR A/S har behov for en børneattest, fordi opgaverne beskæftiger sig med børn under 15 år, kan SOS VIKAR A/S bestille en børneattest. I dette tilfælde vil du modtage en anmodning i din e-Boks, som du skal godkende før vi kan modtage børneattesten.
Først når børneattesten er modtaget og registreret i systemet, kan du blive tilbudt de vagter, der kræver en gyldig børneattest.

Du kan ikke selv bestille en børneattest.

OBS! Børneattesten skal naturligvis være ren. SOS VIKAR A/S anmoder om din nye børneattest hvert 2. år, for at have en opdateret udgave.

Når din børneattest er ved at udløbe, vil du modtage en anmodning om samtykke til indhentelse af børneattest i din e-Boks. Det er vigtigt, at du giver dette samtykke, så vi kan indhente attesten. Uden en ”gyldig” børneattest vil du ikke kunne få vagter, hvor attesten er påkrævet.

Skat.dk - Indberetning af indkomst og befordringsfradrag samt 60-dages reglen

www.skat.dk finder du alverdens oplysninger, der vedrører dine skatteoplysninger- og forhold. Du kan læse om regler, finde vejledninger, gode råd og meget mere.
OBS! Du skal bruge dit NemID, hvis du skal logge ind på hjemmesiden, men kan godt fremfinde generel information uden login.

Indberetning af indkomst (forskudsopgørelse og årsopgørelse)

Læs mere om forskudsopgørelsen på SKATs hjemmeside, eller kontakt SKAT på tlf. 72 22 28 28 for yderligere spørgsmål.

Der kan være forskellige situationer, hvor det er vigtigt, at du retter din forskudsopgørelse (eller årsopgørelse), hvis du f.eks.:

  • Går op eller ned i løn
  • Begynder at få pension eller efterløn
  • Begynder eller stopper med at få SU
  • Begynder eller stopper med at få kørselsfradrag
  • Får væsentligt længere eller kortere afstand til arbejde (ved flytning)
  • Får eller stopper med at have fradrag for renteudgifter
  • Køber bolig eller sælger bolig
  • Starter virksomhed
  • Bliver gift eller skilt

OBS! Hvis du retter din forskudsopgørelse, skal du skrive tallene for HELE året, og huske at angive den skat, som du har betalt indtil ændringen (det er rubrik 361 ”Betalt A-skat indtil ændring”. Tryk på lommeregneren ud for feltet, så beregner den det selv).
Sørg for at få rettet din forskudsopgørelse, da det i sidste ende kan have afgørende betydning for om du skal betale, eller får penge tilbage i SKAT.

Forskudsopgørelsen omhandler det kommende/igangværende år og kan justeres løbende, mens årsopgørelsen er for sidste år (det år som er gået), og opgøres kun én gang. Se flere forskelle mellem forskuds- og årsopgørelse på SKATs hjemmeside.

Indberetning af befordringsfradrag (kørsel)

Læs mere om befordringsfradraget på SKATs hjemmeside samt regler og vilkår for dette, eller ring til SKAT på tlf. 72 22 28 28 for yderligere spørgsmål.

60-dages regel

Læs om 60-dages reglen på SKATs hjemmeside, eller ring til SKAT på tlf. 72 22 28 81 for yderligere spørgsmål. .

Reglen er afgørende for hvorvidt du kan få kørselsgodtgørelse (befordringsfradrag) til og fra arbejde, hvis du arbejder mange gange det samme sted som vikar, gennem længere tid.

Ferielov, forsikring, ansvar ved bøder og anden nyttig information

Som SOS vikar er der mange nyttige informationer, og det kan være svært at huske det hele. Vi hjælper dig med mere relevant information herunder.

Den nye ferielov - Værd at vide

I 2019 introduceres en ny ferielov stille og roligt i Danmark, men træder først endeligt i kraft den 1. september 2020.

Den foretager ændringer på flere områder; bl.a. optjeningsperiode, afholdelsesperiode og reglerne for hvornår du kan afholde din optjente ferie m.m.
Derfor kan det være en god idé at sætte sig ind i den ferielov, selvom det kan være svært og tungt at læse om.
Vi i SOS VIKAR ved selvfølgelig lidt om den nye ferielov, men vi henviser primært til større instanser, som er eksperter på området. Nedenfor har vi to links, som er simple og overskuelige at læse.

Regeringen beskriver den nye ferielov, og har lavet en video, som beskriver den nye ferielovs betydning.

På borger.dk beskriver de også den nye ferielov og de ting, som er væsentlige at vide. Her er også både præsentationsvideoer og eksempler på afholdelse af ferie m.m.

Bemærk! Det der er kilde til flest spørgsmål, er indefrysningsperioden. Den gælder for alle, og er bestemt af regeringen under Lars Løkke Rasmussen.
Det betyder at de feriepenge, som du har optjent i perioden 01. september 2019 t.o.m. 31. august 2020, bliver indefrosset i en fond og udbetalt, når du går på pension.
Herefter overgår vi til ‘samtidighedsferie’, hvor de feriepenge du optjener i september 2020, kan du få udbetalt allerede i oktober 2020 og så fremdeles. Det er derfor vigtigt, at vi får vores indre Joachim von And frem, og sparer lidt feriepenge sammen til at kunne holde en længere ferie.
Alt dette kan du læse mere om i de to førnævnte links.

Hvordan er jeg forsikret på en vagt?

Ved du hvilke regler og forsikringer, der gælder, hvis der sker noget mens du er på vagt? Vi mener det er godt at vide, så du kan være forberedt. Hvad end der sker noget på ens egen person, sin bil eller andre personlige ejendele.

Hvad hvis der sker mig noget, mens jeg er på arbejde?

Når du er på arbejde hos en kunde, er du dækket af kundens lovpligtige arbejdsskadeforsikring.

Hvis uheldet er ude, og du kommer til skade mens du er på arbejde, skal du sørge for at få udarbejdet en skadesanmeldelse hos kunden. Er du sygemeldt i en periode pga. skaden, kan SOS VIKAR A/S lave en indberetning til kommunen med henblik på, at du kan få sygedagpenge for perioden. Du skal derfor give SOS VIKAR besked. Se hvilke oplysninger vi skal bruge ved sygdom pga. arbejdsskade og hvem du skal kontakte.

Det er vigtigt, at der bliver udarbejdet en skadesanmeldelse, hvis der skulle opstå gener/følgeskader på et senere tidspunkt.

Hvad hvis der sker noget med min bil på en vagt?

Stiller du egen bil til rådighed på vagten, og har en udekørende vagt, hvori der sker en skade på din bil, eller du laver en skade på en andens bil, er det din egen bilforsikring, som skal dække.

Hvis der sker din bil noget på vej til arbejde fra din bopæl, eller fra arbejdet til din bopæl, er det også din egen forsikring, der dækker eventuelle skader.

Hvad sker der, hvis jeg kommer til at ødelægge noget på en vagt?

Hvis du f.eks. kommer til at ødelægge en vase hos en borger, er det kundens (altså kommunens) forsikring, der skal dække dette.

Husk altid at være ærlig overfor kunden – det kommer man længst med 😊

Hvornår har jeg ret til frokost og pauser på min vagt?

Arbejdsmiljøloven giver dig ret til at holde en pause, hvis din arbejdstid er længere end 6 timer. Pausen skal være lang nok til, at du kan få koblet ordentligt fra – det er typisk en halv time, hvor du har tid og ro til at spise.

Det er dit eget ansvar at afholde frokosten. Er der travlt på arbejdet, og du ikke kan nå både at holde frokost og løse opgaverne, kontakter du det faste personale eller en leder på stedet, og forhører om du skal blive på vagten til opgaverne er udført (og derved oparbejde overarbejde), eller om du skal overlevere opgaverne til anden kollega.
Skulle der mod forventning opstå konflikter omkring dette, kontakt da altid SOS VIKAR A/S på tlf. 55 77 82 08 og lad os løse eventuelle problemer.

Hvad gør jeg, hvis jeg får en fartbøde eller parkeringsbøde, mens jeg er på vagt?

Det er altid DIT ansvar at køre efter færdselsreglerne og parkere efter de gældende regler.

Er du på en udekørende vagt i en kommunebil, vil bøden typisk blive sendt til kommunen. Kunden videresender og kontakter SOS VIKAR A/S med henblik på at få bekræftet identifikationen af føreren. Vi vil herefter kontakte dig, og gøre dig opmærksom på at vi har modtaget bøden. Vi videresender bøden til dig, og det er så, dit ansvar at få den betalt hurtigst muligt, inden der kommer yderligere gebyr på. Vi beder om bekræftelse på betaling (kvittering eller lignende), og giver derefter kunden besked om, at den er betalt, og sagen er således ude af verdenen.

Det er DIT ansvar, hvis du ønsker at anke udstedelsen og dermed tage sagen for retten, og det er samtidig DIT ansvar at informere SOS VIKAR A/S herom, så vi kan underrette kunden.

Har du spørgsmål er du naturligvis mere end velkommen til at kontakte SOS VIKAR A/S på tlf. 55 77 82 08 (tryk 2 for Administration).

Borger.dk - Feriepenge, straffeattest og børneattest

www.borger.dk finder du alverdens hjælp til selvhjælp. Vi har udpeget de emner, som er relevante for dig som vikar, og kan finde hjælp til på deres hjemmeside.
OBS! Du skal bruge dit NemID, hvis du skal logge ind på hjemmesiden, men kan godt finde generel information uden login.

Søg feriepenge

Du bestiller dine feriepenge på hjemmesiden. Log på med dit NemID, og følg vejledningen.

Anmod om straffeattest

Al tilknytning til SOS VIKAR A/S kræver en original og ren straffeattest, for at du kan blive tilbudt og booket på vagter.

Når du bliver tilknyttet SOS VIKAR A/S har vi allerede modtaget en gyldig straffeattest ved ansøgningen (som max. har været 30 dage gammel ved modtagelse).

SOS VIKAR A/S anmoder om din nye straffeattest hvert 2. år, for at have en opdateret udgave.

Når det er tid, til at din straffeattest skal indhentes igen, vil du modtage en anmodning om samtykke til indhentelse af straffeattest i din e-Boks. Det er vigtigt, at du giver dette samtykke, så vi kan indhente straffeattesten. Uden en ”gyldig” straffeattest vil du ikke kunne få vagter.

Anmod om børneattest

Hvis du i din tilknytning hos SOS VIKAR A/S har behov for en børneattest, fordi opgaverne beskæftiger sig med børn under 15 år, kan SOS VIKAR A/S bestille en børneattest. I dette tilfælde vil du modtage en anmodning i din e-Boks, som du skal godkende før vi kan modtage børneattesten.
Først når børneattesten er modtaget og registreret i systemet, kan du blive tilbudt de vagter, der kræver en gyldig børneattest.

Du kan ikke selv bestille en børneattest.

OBS! Børneattesten skal naturligvis være ren. SOS VIKAR A/S anmoder om din nye børneattest hvert 2. år, for at have en opdateret udgave.

Når din børneattest er ved at udløbe, vil du modtage en anmodning om samtykke til indhentelse af børneattest i din e-Boks. Det er vigtigt, at du giver dette samtykke, så vi kan indhente attesten. Uden en ”gyldig” børneattest vil du ikke kunne få vagter, hvor attesten er påkrævet.

Skat.dk - Indberetning af indkomst og befordringsfradrag samt 60-dages reglen

www.skat.dk finder du alverdens oplysninger, der vedrører dine skatteoplysninger- og forhold. Du kan læse om regler, finde vejledninger, gode råd og meget mere.
OBS! Du skal bruge dit NemID, hvis du skal logge ind på hjemmesiden, men kan godt fremfinde generel information uden login.

Indberetning af indkomst (forskudsopgørelse og årsopgørelse)

Læs mere om forskudsopgørelsen på SKATs hjemmeside, eller kontakt SKAT på tlf. 72 22 28 28 for yderligere spørgsmål.

Der kan være forskellige situationer, hvor det er vigtigt, at du retter din forskudsopgørelse (eller årsopgørelse), hvis du f.eks.:

  • Går op eller ned i løn
  • Begynder at få pension eller efterløn
  • Begynder eller stopper med at få SU
  • Begynder eller stopper med at få kørselsfradrag
  • Får væsentligt længere eller kortere afstand til arbejde (ved flytning)
  • Får eller stopper med at have fradrag for renteudgifter
  • Køber bolig eller sælger bolig
  • Starter virksomhed
  • Bliver gift eller skilt

OBS! Hvis du retter din forskudsopgørelse, skal du skrive tallene for HELE året, og huske at angive den skat, som du har betalt indtil ændringen (det er rubrik 361 ”Betalt A-skat indtil ændring”. Tryk på lommeregneren ud for feltet, så beregner den det selv).
Sørg for at få rettet din forskudsopgørelse, da det i sidste ende kan have afgørende betydning for om du skal betale, eller får penge tilbage i SKAT.

Forskudsopgørelsen omhandler det kommende/igangværende år og kan justeres løbende, mens årsopgørelsen er for sidste år (det år som er gået), og opgøres kun én gang. Se flere forskelle mellem forskuds- og årsopgørelse på SKATs hjemmeside.

Indberetning af befordringsfradrag (kørsel)

Læs mere om befordringsfradraget på SKATs hjemmeside samt regler og vilkår for dette, eller ring til SKAT på tlf. 72 22 28 28 for yderligere spørgsmål.

60-dages regel

Læs om 60-dages reglen på SKATs hjemmeside, eller ring til SKAT på tlf. 72 22 28 81 for yderligere spørgsmål. .

Reglen er afgørende for hvorvidt du kan få kørselsgodtgørelse (befordringsfradrag) til og fra arbejde, hvis du arbejder mange gange det samme sted som vikar, gennem længere tid.

Værd at vide om overenskomster, SKAT og SOS VIKARs rolle i dette

Det er måske ikke noget du går og tænker på hver dag, men det er nyttig viden i livet som vikar. Derfor besvarer vi herunder nogle af de oftest stillede spørgsmål.

Hvad er det der overenskomst, og hvorfor taler alle om det?

Kort fortalt så er det dén aftale, der sikrer dig og dine rettigheder som vikar i SOS VIKAR A/S – heriblandt løn- og arbejdsvilkår. Det giver tryghed for dig som vikar. Overenskomsten er et regelsæt for dine arbejdstider, ferie, pension, niveauet for din løn og tillæg samt andre relevante emner inden for løn- og arbejdsvilkår, som skal sikre dig ordentlige og fair forhold, når du er på vagt som vikar for SOS VIKAR A/S. Rent praktisk, så er en overenskomst gældende for en aftalt periode. Det sikrer, at aftalerne er opdaterede og følger udviklingen, sådan at du som vikar, ikke arbejder under 20 år gamle arbejdsvilkår, som ikke svarer til det arbejdsmarked vi ser i dag. Typisk er overenskomsterne gældende i 2-3 år, og indeholder årlige reguleringer m.m. Blandt andet en årlig lønregulering.

Hvilken overenskomst hører jeg under?

Hos SOS VIKAR A/S forekommer der 3 forskellige overenskomster. Det gør der fordi fagforbundene har forhandlet forskellige overenskomster til forskellige faggrupper. Hvis du har flere uddannelser så husk på, at det er arbejdets art på den pågældende vagt, som bestemmer hvilken overenskomst, der gælder for din vagt. Eksempel: Er du uddannet socialpædagog og f.eks. social- og sundhedshjælper, og er ude på en hjælpervagt, hvor du udfører hjælperopgaver, vil du blive lønnet som dette, da arbejdets art dækkes af FOAs overenskomst.

Jeg er sygeplejerske/sygeplejestuderende. Hvilken overenskomst tilhører jeg?

Du tilhører DSR: Dansk Sygeplejeråd. Når du er booket på en vagt til at udføre opgaver som sygeplejerske eller sygeplejestuderende, er det denne overenskomsts vilkår, der gælder for den specifikke vagt.

Jeg er socialpædagog. Hvilken overenskomst tilhører jeg?

Du tilhører SL: Socialpædagogernes Landsforbund og BUPL: Børne- og UngdomsPædagogernes Landsforbund. Når du er booket på en vagt til at udføre opgaver som socialpædagog, er det denne overenskomsts vilkår, der gælder for den specifikke vagt.

Jeg er SSH, SSA eller lign. Hvilken overenskomst tilhører jeg?

Du tilhører FOA: Fag Og Arbejde. Denne er gældende for dig som er uddannet:

  • Social- og sundhedsassistent
  • Social- og sundhedshjælper
  • Sygehjælper
  • Plejer
  • Plejehjemsassistent
  • Hjemmehjælper
  • Medhjælper
  • Plejemedhjælper

Når du er på vagt som en af ovenstående faggrupper, vil FOAs overenskomsts vilkår være gældende for den specifikke vagt. Hvis du er uddannet både social- og sundhedsassistent samt social- og sundhedshjælper, vil du altid blive lønnet som assistent, da det er den højest tillærte uddannelse, der tæller (inden for samme overenskomst).

Hvem bestemmer min løn?

Det gør din overenskomst. Men hvorfor kan SOS VIKAR A/S ikke bare give mig mere i løn? Det gør vi desværre ikke, da din løn er fastsat jf. overenskomsten, ligesom en lang række andre vilkår er bestemt af overenskomsten. Det sikrer bl.a. en minimumsløn, som overenskomsten dikterer, uanset om du er medlem af en fagforening, eller ej.

Hvilken rolle spiller SOS VIKAR A/S i overenskomsten?

SOS VIKAR A/S har via sit medlemskab hos Vikarbureauernes Brancheforening (VB) en rolle i forhandlingen af overenskomsterne. VB forhandler nemlig overenskomsterne på baggrund af input fra medlemsvirksomhederne (arbejdsgiverne, heriblandt SOS VIKAR A/S). De enkelte fagforbund (DSR, FOA, SL/BUPL) forhandler på vegne af deres medlemmer (arbejdstagerne, heriblandt dig som vikar).

Hvilket skattekort skal jeg bruge? Hovedkort eller bikort?

Det korte svar er: du skal bruge dit hovedkort der hvor du har din hovedbeskæftigelse, og kun ændre skattekort, hvis der laves om på dit beskæftigelsesmønster.

Med det mener vi, at hvis du f.eks. kun arbejder gennem SOS VIKAR A/S (eller primært hos SOS VIKAR A/S) anbefaler vi, at du bruger dit hovedkort hos os.

På hovedkortet får du nemlig et skattefradrag, som gør at du ikke skal betale SKAT af en del af din indkomst. Niveauet på dette fradrag kan variere fra person til person, da det afhænger af flere oplysninger. Det giver derfor mening at bruge hovedkortet, der hvor man har flest timer, så man i sidste ende får mest muligt ud af arbejdet.

Det betyder samtidig, at hvis du også tager vagter for et andet vikarbureau, men stadig har flest timer hos SOS VIKAR A/S, skal du bruge bikortet i det andet vikarbureau.

På bikortet betaler du nemlig SKAT af hele din indkomst ved den pågældende arbejdsgiver. Derfor kan det bedst betale sig at have bikort der, hvor man har færrest timer, da man således i sidste ende vil blive trukket mindre i SKAT.

Hvad er forskellen på hovedkort og bikort?

Dit hovedkort bruges der, hvor du tjener mest (fx SOS VIKAR A/S). Du bør kun bruge dit hovedkort ét sted. På hovedkortet står både din trækprocent (den procentsats der trækkes til SKAT) og det fradrag, du ikke skal betale skat af.

Eksempel: Hvis SOS VIKAR A/S bruger dit hovedkort, trækker vi kun skat af det beløb, som er større end dit fradrag. Hvis dit fradrag er på 5.000 kroner, men du tjener 15.000 kroner, trækker vi kun SKAT af de 10.000 kroner (15.000 – 5.000).

Hvis flere udbetalere bruger dit hovedkort, kan du komme til at betale for lidt i skat.

Dit bikort bruges kun, hvis du har flere udbetalere (fx SOS VIKAR A/S og et andet vikarbureau). Du kan bruge bikortet flere steder. På bikortet står kun, hvor mange procent du bliver trukket i skat. Når en arbejdsgiver bruger dit bikort, trækkes fuld skat af lønnen.

Hvordan ændrer jeg mit skattekort?

Hvis du vil ændre dit skattekort hos SOS VIKAR A/S, skal vi have skriftlig besked. Send en mail til sos@sosvikar.dk, hvor du skriver dit navn og vikar nr., og hvad du gerne vil ændre fra og til.

Skriv f.eks. noget i stil med:

”Hej SOS VIKAR. Vikar 0001, Anders Andersen, vil gerne ændre mit skattekort fra bikort til hovedkort”.

Ovenstående besked er rigeligt, og vil blive brugt som skriftlig dokumentation på at beskeden kommer fra lige præcis dig, og at vi må ændre dine skatteoplysninger. Dernæst vil skattekortet blive ændret til næstkommende lønudbetaling.

OBS! SOS VIKAR A/S har ikke mulighed for at opdele en lønudbetaling på hoved- og bikort. En lønudbetaling  (14-dages periode) vil enten blive udbetalt på hovedkort eller bikort.

Få mange flere svar ved at anmode om vejledning i sektionen ovenfor.

Har du yderligere spørgsmål? Skriv til os på sos@sosvikar.dk.

Værd at vide om overenskomster, SKAT og SOS VIKARs rolle i dette

Det er måske ikke noget du går og tænker på hver dag, men det er nyttig viden i livet som vikar. Derfor besvarer vi herunder nogle af de oftest stillede spørgsmål.

Hvad er det der overenskomst, og hvorfor taler alle om det?

Kort fortalt, så er det dén aftale der sikrer dig og dine rettigheder som vikar i SOS VIKAR A/S – heriblandt løn- og arbejdsvilkår. Det giver tryghed for dig som vikar. Overenskomsten er et regelsæt for dine arbejdstider, ferie, pension, niveauet for din løn og tillæg samt andre relevante emner inden for løn- og arbejdsvilkår, som skal sikre dig ordentlige og fair forhold, når du er på vagt som vikar for SOS VIKAR A/S. Rent praktisk, så er en overenskomst gældende for en aftalt periode. Det sikrer, at aftalerne er opdaterede og følger udviklingen, sådan at du som vikar, ikke arbejder under 20 år gamle arbejdsvilkår, som ikke svarer til det arbejdsmarked vi ser i dag. Typisk er overenskomsterne gældende i 2-3 år, og indeholder årlige reguleringer m.m. Blandt andet en årlig lønregulering.

Hvilken overenskomst hører jeg under?

Hos SOS VIKAR A/S forekommer der 3 forskellige overenskomster. Det gør der fordi fagforbundene har forhandlet forskellige overenskomster til forskellige faggrupper. Hvis du har flere uddannelser så husk på, at det er arbejdets art på den pågældende vagt, som bestemmer hvilken overenskomst, der gælder for din vagt. Eksempel: Er du uddannet socialpædagog og f.eks. social- og sundhedshjælper, og er ude på en hjælpervagt, hvor du udfører hjælperopgaver, vil du blive lønnet som dette, da arbejdets art dækkes af FOAs overenskomst.

Jeg er sygeplejerske/sygeplejestuderende. Hvilken overenskomst tilhører jeg?

Du tilhører DSR: Dansk Sygeplejeråd. Når du er booket på en vagt til at udføre opgaver som sygeplejerske eller sygeplejestuderende, er det denne overenskomsts vilkår, der gælder for den specifikke vagt.

Jeg er socialpædagog. Hvilken overenskomst tilhører jeg?

Du tilhører SL: Socialpædagogernes Landsforbund og BUPL: Børne- og UngdomsPædagogernes Landsforbund. Når du er booket på en vagt til at udføre opgaver som socialpædagog, er det denne overenskomsts vilkår, der gælder for den specifikke vagt.

Jeg er SSH, SSA eller lign. Hvilken overenskomst tilhører jeg?

Du tilhører FOA: Fag Og Arbejde. Denne er gældende for dig som er uddannet:

  • Social- og sundhedsassistent
  • Social- og sundhedshjælper
  • Sygehjælper
  • Plejer
  • Plejehjemsassistent
  • Hjemmehjælper
  • Medhjælper
  • Plejemedhjælper

Når du er på vagt som en af ovenstående faggrupper, vil FOAs overenskomsts vilkår være gældende for den specifikke vagt. Hvis du er uddannet både social- og sundhedsassistent samt social- og sundhedshjælper, vil du altid blive lønnet som assistent, da det er den højest tillærte uddannelse, der tæller (inden for samme overenskomst).

Hvem bestemmer min løn?

Det gør din overenskomst. Men hvorfor kan SOS VIKAR A/S ikke bare give mig mere i løn? Det gør vi desværre ikke, da din løn er fastsat jf. overenskomsten, ligesom en lang række andre vilkår er bestemt af overenskomsten. Det sikrer bl.a. en minimumsløn, som overenskomsten dikterer, uanset om du er medlem af en fagforening, eller ej.

Hvilken rolle spiller SOS VIKAR A/S i overenskomsten?

SOS VIKAR A/S har via sit medlemskab hos Vikarbureauernes Brancheforening (VB) en rolle i forhandlingen af overenskomsterne. VB forhandler nemlig overenskomsterne på baggrund af input fra medlemsvirksomhederne (arbejdsgiverne, heriblandt SOS VIKAR A/S). De enkelte fagforbund (DSR, FOA, SL/BUPL) forhandler på vegne af deres medlemmer (arbejdstagerne, heriblandt dig som vikar).

Hvilket skattekort skal jeg bruge? Hovedkort eller bikort?

Det korte svar er: du skal bruge dit hovedkort der hvor du har din hovedbeskæftigelse, og kun ændre skattekort hvis der laves om på dit beskæftigelsesmønster.

Med det mener vi, at hvis du f.eks. kun arbejder gennem SOS VIKAR A/S (eller primært hos SOS VIKAR A/S), anbefaler vi at du bruger dit hovedkort hos os.

På hovedkortet får du nemlig et skattefradrag, som gør at du ikke skal betale SKAT af en del af din indkomst. Niveauet på dette fradrag kan variere fra person til person, da det afhænger af flere oplysninger. Det giver derfor mening at bruge hovedkortet, der hvor man har flest timer, så man i sidste ende får mest muligt ud af arbejdet.

Det betyder samtidig at hvis du også tager vagter for et andet vikarbureau, men stadig har flest timer hos SOS VIKAR A/S, skal du bruge bikortet i det andet vikarbureau.

På bikortet betaler du nemlig SKAT af hele din indkomst ved den pågældende arbejdsgiver. Derfor kan det bedst betale sig at have bikort der hvor man har færrest timer, da man således i sidste ende, vil blive trukket mindre i SKAT.

Hvad er forskellen på hovedkort og bikort?

Dit hovedkort bruges der, hvor du tjener mest (fx SOS VIKAR A/S). Du bør kun bruge dit hovedkort ét sted. På hovedkortet står både din trækprocent (den procentsats der trækkes til SKAT) og det fradrag, du ikke skal betale skat af.

Eksempel: Hvis SOS VIKAR A/S bruger dit hovedkort, trækker vi kun skat af det beløb, som er større end dit fradrag. Hvis dit fradrag er på 5.000 kroner, men du tjener 15.000 kroner, trækker vi kun SKAT af de 10.000 kroner (15.000 – 5.000).

Hvis flere udbetalere bruger dit hovedkort, kan du komme til at betale for lidt i skat.

Dit bikort bruges kun, hvis du har flere udbetalere (fx SOS VIKAR A/S og et andet vikarbureau). Du kan bruge bikortet flere steder. På bikortet står kun, hvor mange procent du bliver trukket i skat. Når en arbejdsgiver bruger dit bikort, trækkes fuld skat af lønnen.

Hvordan ændrer jeg mit skattekort?

Hvis du vil ændre dit skattekort hos SOS VIKAR A/S, skal vi have skriftlig besked. Send en mail til sos@sosvikar.dk, hvor du skriver dit navn og vikar, og hvad du gerne vil ændre fra og til.

Skriv f.eks. noget i stil med:

”Hej SOS VIKAR. Vikar 0001, Anders Andersen, vil gerne ændre mit skattekort fra bikort til hovedkort”.

Ovenstående besked er rigeligt, og vil blive brugt som skriftlig dokumentation på at beskeden kommer fra lige præcis dig, og at vi må ændre dine skatteoplysninger. Dernæst vil skattekortet blive ændret til næstkommende lønudbetaling.

OBS! SOS VIKAR A/S har ikke mulighed for at opdele en lønudbetaling på hoved- og bikort. En lønudbetaling  (14-dages periode) vil enten blive udbetalt på hovedkort eller bikort.

Få mange flere svar ved at anmode om vejledning i sektionen ovenfor.

Har du yderligere spørgsmål? Skriv til os på sos@sosvikar.dk.

Kontakt

SOS Vikar

Tlf.: +45 55 77 82 08 (Tryk 1 for Booking eller 2 for Administration)

Mail: sos@sosvikar.dk
Timesedler og tjenestekilometerskemaer sendes til mailen timesedler@sosvikar.dk

SKAT

www.skat.dk finder du alverdens oplysninger der vedrører dine skatteoplysninger- og forhold. Du kan læse om regler, finde vejledninger, gode råd og meget mere. OBS! Du skal bruge dit NemID hvis du skal logge ind på hjemmesiden, men kan godt fremfinde generel information uden login.

Du kan kontakte SKAT vedrørende personlige skatteforhold på tlf. 72 22 28 28

Borger.dk

Du kan kontakte borger.dk på følgende måder:

Tlf: 70 10 18 81 (kontaktcenter, som kan hjælpe dig videre til dit specifikke behov)
Hjemmeside: www.borger.dk

Det er bl.a. herinde du bestiller din straffeattest, dine feriepenge og meget andet.

DSR

Dansk Sygeplejeråd
Tlf.: +45 33 15 15 55
Mail: dsr@dsr.dk
Web: www.dsr.dk 

FOA

Fag Og Arbejde
Tlf.: +45 46 97 26 26
Mail: foa@foa.dk
Web: www.foa.dk 

Socialpædagogernes forbund

Vi anbefaler at kontakte dit eget fagforbund. I overenskomsten har SL og BUPL deltaget i forhandlingerne. Derfor er disse listet herunder. 

SL

Socialpædagogernes Landsforbund
Tlf.: +45 72 48 60 00
Mail: sl@sl.dk
Web: www.sl.dk 

BUPL

Børne- og UngdomsPædagogernes Landsforbund
Tlf.: +45 35 46 50 00
Mail: bupl@bupl.dk
Web: www.bupl.dk